Інспектор відділу ринкового нагляду провела онлайн-заходи з ТОВ «ДОНБАСЬКА ІНДУСТРІАЛЬНА КОМПАНІЯ», ТОВ «СЛАВДОРСТРОЙ», ТОВ «СЛАВКОМТРАНС»

22 березня 2023

Відділом ринкового нагляду Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (далі – Міжрегіональне управління), враховуючи безпекову ситуацію на територіях Донецької та Луганської областей, та з метою масштабної популяризації питань, визначених інформаційною кампанією з державного ринкового нагляду щодо продукції, яка підпадає під дію Технічного регламенту безпеки машин та Технічного регламенту рухомого обладнання, що працює під тиском, продовжено інформування суб’єктів господарювання, користувачів та споживачів (за їх згодою) за допомогою електронних комунікацій.

Так, 20 та 21 березня 2023 року головним державним інспектором відділу ринкового нагляду Іриною Сафоновою з підприємствами ТОВ «ДОНБАСЬКА ІНДУСТРІАЛЬНА КОМПАНІЯ», ТОВ «СЛАВДОРСТРОЙ»,  ТОВ «СЛАВКОМТРАНС» були проведені онлайн-заходи у вигляді інформаційно – роз’яснювальної роботи, спрямованої на підвищення обізнаності споживачів (користувачів) нехарчової продукції щодо дотримання вимог відповідності продукції, наданої на ринку, та яка вводиться в експлуатацію, віднесеної до сфери відповідальності Держпраці, яка підпадає під дію Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2013 р. №62 (далі – Технічний регламент).

Посадовець зазначила, що Технічний регламент встановлює вимоги до машин щодо захисту життя або здоров’я людини, захисту тварин або рослин, а також майна та охорони навколишнього природного середовища, процедуру оцінки відповідності машин та вимоги до їх обігу на ринку України та/або введення в експлуатацію. Окрім того, було акцентовано увагу  та тому, що відповідно до п. 2 Технічного регламенту, виробник – юридична або фізична особа, яка здійснює проектування та/або виробництво машини або незавершеної машини, на яку поширюється дія цього Технічного регламенту, та є відповідальною за відповідність машини або незавершеної машини цьому Технічному регламенту з метою введення її в обіг під власним найменуванням чи торговельною маркою (знаком для товарів і послуг) або для власного використання. У разі відсутності виробника згідно з наведеним визначенням будь-яка фізична або юридична особа, що вводить в обіг або в експлуатацію машину чи незавершену машину, на яку поширюється дія цього Технічного регламенту, повинна вважатися виробником

Було розглянуто Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» (далі – ЗУ № 2735), а саме ІІ розділ «права та обов’язки суб’єктів господарювання», де зазначено, що суб’єкти господарювання зобов’язані надавати на запит органів ринкового нагляду документацію, що дає змогу ідентифікувати:

1) суб’єкта господарювання, який поставив їм продукцію;

2) суб’єкта господарювання, якому вони поставили продукцію,

протягом строку, встановленого відповідним технічним регламентом, а якщо такий строк технічним регламентом не встановлено – протягом десяти років після того, як їм було поставлено відповідну продукцію, та протягом десяти років після того, як вони поставили відповідну продукцію.

Було нагадано, що ЗУ № 2735 поширюється на всіх суб’єктів господарювання у ланцюгу постачання продукції. В свою чергу, відповідно до статті 1 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції», ланцюг постачання продукції це – послідовність суб’єктів господарювання, які забезпечують постачання продукції від виробника до споживача (користувача).

Державна інспектриса наголосила, що всі суб’єкти господарювання повинні вводити в обіг і розповсюджувати тільки безпечну продукцію. Доказом безпечності продукції є її відповідність технічним регламентам.

Так відповідно до п. 8 Технічного регламенту безпеки машин, до введення машини в обіг та/або в експлуатацію виробник або його уповноважений представник складає декларацію про відповідність, вимоги до якої зазначені у додатку 7 до Технічного регламенту, яка додається до машини та наносить знак відповідності технічним регламентам, у тому числі.

Проте, пунктом 21 постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. № 62, якою затверджено Технічний регламент, що до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом 90 календарних днів після його припинення або скасування дозволяється надання на ринку та/або введення в експлуатацію продукції, на яку поширюється дія затвердженого цією постановою Технічного регламенту, без наявності декларації про відповідність чи декларації про вбудовування незавершеної машини та без маркування знаком відповідності технічним регламентам. Проте головним державним інспектором було запропоновано, за можливості,  вводити в обіг/експлуатацію ті машин, які відповідають вимогам Технічного регламенту, що  сприятиме уникненню нещасних випадків та зменшенню потенційних загроз від їх використання.

Також було нагадано про правові обов’язки розповсюджувачів за порушення вимог законодавства про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції, відповідно до статті 44 ЗУ 2735.

Разом з тим, було повідомлено про те, що згідно з постановою КМУ від 13.03.2022 р. №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», Держпраці припинено проведення планових та позапланових заходів державного ринкового нагляду на період дії воєнного стану.